Wednesday, April 30, 2008

Aris Part 4

10/4/08


Aris byk perubahan. dah aktif balik. hari nie mak bapak, amirul dtg jengah. mak aku pun ada si dillah angkut. siap pi opis tuu... huhu... tapi byk tol dia mengular hari ni. tah apa la dia kelentong bos dia tu :P

aku balik rumah sbb mak aku dtg tolong tgk kan aris. tapi aku balik ngan dillah. bukan ngan in law aku. tah la.. cam berat je nak balik. tapi aku nak jugak tgk mirul kat rumah. dia dtg spital pun mcm blur je.. mane tak nya.. agaknya dia duk pk, nape la mak dia ngan adik duk spital lelama. mak mertua aku pun ckp, mlm tadi(mlm sebelumnya) mirul tidur keresahan. dia pk kot, nape dia tak tido ngan mak pak dia cam biasa. huhu... kesian mirul. aku kat spital mmg duk pk ke dia je. tapi tula... lama sungguh kena bertapa kat spital. naik boring aku.

balik pun dah tghri. main ngan mirul jap. ingat nak tido ngan dia tp... dia kalo ngan aku mmg payah nak tido siang. lagi dia main kejar2 dlm bilik lagi ada. yg boleh tido kan dia cuma yayi je, yakni atuk dia. teruk betoi .. hihi..

lepas magrib dilah dtg lepas dia amik lat dr opis. tros pi spital. aku plak dah tak sabar2 nak tgk aris.

ptg ni mirul minum susu muntah. aduh.. jgn la mirul dijangkiti. risau gak aku.

sampai kat spital doc kata aris leh balik esok. wahhh bestnya!! melompat aku rasakan. mak pun ckp aris behave je dia. dannnnnnnn mak pun dah kena dgn penangan org sebelah dgn sedara maranya. huhu... lagi teruk dgn berjiran rumah dgn india ghopenya, kata mak aku... hehe... tahan kan tinge je ler... nak buat lagu mane... tak kosa nak marah2. lagipun anak dia lagi teruk dr airs buat aku tak lalu nak marah2 ke org. berperikemanusiaan lagi aku nie...:D

malam... alhamdulillah... aris tido nyenyak dan tak membuang.aku pun tid nyenyakk je...

11/4/2008

Pagi, aris bangun awal cam biasa sbb nurse dtg masukkan ubat thru air dia.


lepas aris yak ala2 tido balik, aku pun mandi. kuar je aku tgk nurse duk teleku sebelah katil aris tunggu nak bukak air kat tgn dia.

masa nie la mimpi ngeri aku bermula kembali... tetiba aris buang angin dan cirit balik. eh! nape pulak nie??nurse ckp berkemungkinan aris kena balik cirit2 dan ianya mungkin disebabkan susu.

aduhhhhhhh... tak dpt aku maafkan diri sbb aku beri aris minum susu asal dia balik sbb susu yg spital beri dah abis. dungu betul aku nih! nurse pun ckp, atlest kena 2 minggu kasi susu FL dan lepas dah baik cirit baru leh sambung susu asal. aduhhhhh.... kesal sungguh aku. tapi........ kenapa yak aris lagi teruk bau dan likatnya ek??

pagi tu doc dtg trus aku ckp kat doctor apa yg terjadi. doc siap beri nasihat takleh bagi susu asal atleast ater 2 weeks. dowh!! mmg kesal gila aku. doc suh amik sample najis aris dan2 tu gak sbb masa aku tgh beri aris susu sambil borak dgn doc, rupanya aris cirit tanpa aku sedar. tembus ke seluar dia lagi. aduh... kesian aris...

nak menyampai ke petang utk tau keputusan sample n samada boleh balik ke tidak, bbrp kali aris yak tapi ckit2. atleast tak la menakutkan aku.

doc stop masuk air tapi suh aris minum air garam. ubat pun on balik. yg mengecewakan aku........ result mengatakan aris kena rotavirus dan doctor ckp mungkin, MUNGKIN berjangkit dr org sebelah! (sambil buat muka lepat) iskh........... geram, marah, sedih, suma ada dlm hati aku nie. baik dia kuarantin jek india sebelah ni. kalau tak, takla anak aku kena penyakit nih! yg buat aku lagi sedih, dia leh kuar hari nie. iskh... aris dia tinggalkan dgn virus pulak. mmg AMPEH!

abah yg semangat nak bawak kitrg balik tros rasa ralat. nak buat camna. tgk progress esok. aku mmg nak sgt balik sbb dah tak kuasa duk spital dan lagi satu....

amirul kat rumah dah kena penyakit adik dia nih!! ari nie je dia buang air besar byk kali. sampai tak larat dah mak aku tuh! aku paksa abah dia beli susu FL utk mirul. harap2 dia ok lepas minum susu. mirul pun dah takmo minum susu sbb adakala dia muntah n berak2. wpun tak cirit tapi simptom tu dah ada.

kesian mirul. lagi kesian mil aku la.. nak kejakan si mirul. udahla dia tak larat. haduh...serba salah aku dibuatnya...

malam, lepas meeting, abah dtg jengah aris. airs pun baru bangun tido dr lena yg agak panjang. since neber takde, boleh la aris tido aman dan damai. kalo tak, asik terkejut je dia. hikmah gak la bil neber takde. harap2 takde neber sampai esok.. amin...

aris yak tapi tak byk dan tak kerap. cuma demam la on n off. nurse bg ubat masuk dubur. hehe.. aku sengih je sbb, aris lepas tak lama tu sure membuang. kan dah rugi... nak buat gimane kan.. kalo tak, kena bagi ubat ikut mulut pun parah. mau dia bangkit nnt.

mlm nie nurse buatkan air garam dan suh bagi aris minum. mmg dia minum.tapi dan2 tu jugak dia muntahkan! muntah kat sapa??? kat abah la ... hehehe... tapi mmg byk gile. siap susu sebelum tu pun dia kluarkan. aduh...

bila abah balik, aris pun dah tido. tapi tula.. sakit2 gitu pun dia aktif lagi. jadi aku lega juga la.. tak lama kot dia sakit nie.. harap2 insya Allah lepas 2-3 hari nn baik la dia... amin...

kol 12 tghmlm neber baru masuk. adoiiiiiiiii!!! terkejut aku sbb kecoh gile.! anak dia sama kes ngan aris. lepas 6 hari cirit kat rumah baru dibawak ke spital. dr DEMC. doc suh masuk SMC sbb tak cukup wad. erm... patut kelmarin masuk. tapi sbb sana penuh tahan deme biar anak sakit. huhu... kalo aku, cabut dah mane spital doc rujuk. kesian kat anak la..

nie yg aku dgr la... anak dia dah sakit 6 hari n on n off ke klinik dan spital. ya, anak dia besar dr airs, around 1.2 yo. but still, dah jadi gini, dia duk tangguh lagi. huhu...maybe pengalaman mengajar dia jgn panik kot. lagipun dia ada anak yg besar 2 org. maybe 3-5 tahun gitu la...
aku dgr gak dia mintak wad sorg. huhu... kalo aku duk cnie lagi, mmg aku nak sgt dia blah.. so takde la kes nak mkn hati or nak jaga hati.. kes kes...

pagi tu doc dtg n ckp, since aris menunjukkan progress yg baik, dia diberi kelepasan balik dgn bekalan ubat2 an. huhu.... aku nak balik jugak sbb mirul pun kronik. semalam dia 3x minum susu tapi muntah belahak. pastu atas katil nyayi plak tuh.. kesian mak.. penat ooo... tido pun tak cukup. dgn mirul lagi.. adeh..

dlm kol 11++ kitorg dah balik dan sampai ke rumah. alhamdulillah... lega rasanya...
wpun aris tak baik lagi, sekurang2nya kita dah balik umah...


No comments: