Tuesday, October 17, 2006

Ramadhan 1979-2006

Ramadhan datang lagi!!... sekejap je masa berlalu... kira nie tahun ke 27 la aku meraikan hari raya. tapi nampaknya keterujaan nak menyambut nya tuh bertambah since dah ada si kecek sayang ku itu..tehehe..
1979-1989 sambutan sederhana bersama2 keluarga. masa nie kecik lagi, bukan nye rasa apa pun..tau seronok je... tau nak pungut duit raya je...tapi still best coz duk dekat ngan atuk n nenek belah mak...(belah abah dah takde since aku lahir lagi, so tak tau rupa diorg). selalunya akan meronda selayang baru dgn adikberadik yg lain dan sepupu2 yg ada.. bangga gak bila pi jln org ckp.. "oh... nie cucu haji usup ya...imam masjid tu ya" dgn harapan dpt 'extra' collection tapi sume sama je... ada yg tak kasi pun ada..siap mengata tuh..tehehe..tapi next year pi lagi umah diorg dgn harapan yg sama nak dpt duit raya...teruk tul diingat balik...


1990
abah kena strok... nak kata tak best raya.. still best kot sbb masa nie dah besar tapi ala2 tak mengeri kesusahan n kesakitan abah.. tapi alhamdulillah.. abah semakin baik tahun ke tahun n still mengajar lagi(abah ustaz kat skolah rendah). kesian abah..kena kerja walaupun keadaan tak mengizinkan... demi anak2 yg sedang membesar...( jasa mu takku lupa sampai bila2).

1991-1998 Beraya secara sederhana.. masa nie dah kira dah besar la... dah sekolah menengah pun n aku pun dah start blajar kat ukm... kemeriahan still terasa but paling sedih masa posa 1997 sbb masa nie berpuasa diperantauan... kat penang... matrik kat sana..
nasib la belajar setahun jek..klau dua tahun takleh bayangkan ke rinduan nak makan lauk mak masak...tehhee...tapi masa nie juga rasa seronok sbb merasa ala2 balik kampung..ceewah... org balik kg..kita balik kl... takpe..janji balik kg... best raya sbb dpt collect duit raya byk.. (mementang la dah blajar tinggi) tapi tulah... nak pi buat collection je rasa tak leh, sbb MALU!! klau leh kecikkan diri sure aku jadi budak kecik n buat colection as dulu2.. tehehehe...

1999 Beraya ke tahun nie???????????? tak...............SEBAB abah baru je meninggal bulan rejab tahun yg sama kerana sakit yg di tanggung selama sebulan... actually takleh hadam makan... but ini mungkin kerana strok yg di hidapinya menyebabkan organ dlmnnyer tak berfungsi dgn baik. Lagipun nak tertulis abah dipinjamkan kepada aku selama 20 tahun sahaja...aku redha...
(kira2 sebulan lagi nak posa la tuh) aku rasa nie la raya paling tak sanggup nak duk kat umah...raya yg paling tak best sepanjang hayat aku....
puasa pertama... rasa cam nak balik bangi je sbb tak sanggup tgk mak duk menangis depan rezeki... bukan dia je..kami semua....selalu terbayang abah duk ujung skali.. makan nasi dlm pinggan biru dia.. n mesti ada agar2 kaler merah... faberet abah tuh..(dah......... meleleh airmata aku..camno nie...)abah mesti baca doa buka...(suara paling lembut pernah aku dgr dan takkan ada duanya).. abah slalu akan makan nasi n lauk2 pun besa2 jek..tapi mesti ada ikan..tak kira la ikan apa..tapi mesti ikan goreng yg digoreng dgn kunyit, garam n asam jawa..sedap tuh..perghh...(dan kami adik beradik mewarisi kesukaan abah tuh). klau sahur pula... abah la yg paling rajin kejut kami semua tapi tak lut sbb sora abah paling slow klau panggil... tak penah tinggi sora..tapi klau mak panggil... terus kamiorg duk tegak..tehehehe.. petir pepagi buta...... macam biasa... abah akan baca niat n kamiorg ikut dlm ati... pastu baru suma makan...slalu dia tunggu semua bgn n baru mkn... hikhikhik...rasa lama dah tak rasa mcm tuh......skang nie suma dah jadi kenangan... kira aku tak sempat nak kasi dia tgk final result aku for that sem... for sure thats was the best result that i ever had!!
Tapi... yang paling aku tak sangka... mmg tak sangka.. a year before.. kami mmg amik gambar raya sakan...siap gambar setiap sorg ngan abah n emak... rupanya itula tanda raya terakhir kami dgn abah(1998).

2000-2002 Rasa kembali normal... walaupun first puasa n raya still teringatkan org yg tiada... but.... kehilangan atuk pula bulan feb 2002. sedih..coz satu2 atuk yg ada naku harap dia dtg masa aku grad nanti...tapi... tak kesampaian..grad in aug 2002 kira mmg tak best sbb atuk takde n especially abah lagiiiiiiii la tak de.. but.. ini sahaja bukti yg aku ada utk bals jasa kalian..TERIMA KASIH abah, atuk...takkan aku lupa moto yg abah hadiahkan utk aku bawak pi blajar yg juga pinjam duit atuk dulu.hehehe... skang moto tu aku yang punya...tapi dah takleh pakai dah... ada la kat selayang...
eh cam dah lari topik jek...
sebenarnya.. ini la tahun terakhir aku beraya secara solo sbb next year dah bersuami waaaaaaaaaaa...

2003-2005 Puasa bersama suami dan mertua... sedih gak sbb kekadang je dpt balik selayang( walaupun tak jauh mana) tapi itula namanya pengorbanan... namun, still bersyukur kerana dikurniakan keluarga mertua yg baik.Masih teringat saat2 berbuka bersama abah n atuk...tapi itulah... suma kan menjadi KENANGAN TERINDAH dalam lipatan sejarah ku...
Beraya bersama suami n mertua.. alhamdulillah... mereka suma org kl jadi..takde masalah nak balik raya mana2.. coz pagi raya kat rumah mertua n petang dah kat selayang... best beraya sbb byk melawat saudara mara baru(sebelah suami)

2006 erm.... puasa? cam biasa..cuma skang dah ada tukang perati.. hehehe sapa lagi Amirul lah... sibuk tgk org buka... tapi takpa.. next year ko la duk paling depan kat meja ..Ganti tempat yayi plak ya. hehehhe...
Nak sambut raya? - persiapan dah buat cuma tulah... tunggu nak raya je..camne la raya tahun nie..tehehehe..
-TAMAT-

No comments: