Wednesday, September 29, 2010

Nasi Lemak

Gambar kredit to touringmalaysia.wordpress.com

Siapa tak suka kan?? kalau dah nama penduduk malaysia, tak suka makan nasi lemak nie alamat gi duk luar dr mesia la gamaknyer...hehe..

saya lama dah tak beli nasi lemak kat luar. even every sunday abah gi pasar, beli nasi lemak utk bfast ngan anak2, saya tetap tak nak makan. bukan demand tapi ... cam tak bape nak best nasi lemak kat pasar puchong tu. kuikuikui...

selalu kalau tingin nak mkn, saya rela masak sendiri, ataupun beli kat tempat2 yg biasa saya beli. contohnya, pasar malam melawati. miahahaha!!! masal sungguh!

nak yg sedap jauh beribu batu. paling2 pun saya minta che mah katering masakkan. nanti saya roger2 bila nak balik minta mak masakkan. tapi... kekdah nie berjaya bila saya peknen je. kalu hari biasa... mau kena sound je ngan mereka2 tu ha.. :p

apa nak citer nie ek??? lari bena jauhnya...

oh iya... nak ty ckit, agak2 apa yg basic dlm nasi lemak eh?? kalau saya,

1. nasi la kan..
2. sambal ikan bilis la kan..
3. telur rebus la kan...
4. kacang la kan...
5. ikan bilis goreng la kan...
6. timun semestinya kan...

dan... pada saya.. kalau takde salah satu di atas nie... bukan basic nasi lemak lah!

yg apa saya nak citer disini adalah...! stail org meniaga sekarang ni.

yg saya duk perati skang apa tau...

kalau minta telur goreng, takde telur rebus. yg nie masih acceptable.
kalau minta sambal sotong or udang or rendang ke hape bagai... takde sambal tumis.. ada citer cenggitu ah???
kalau dah buh sambal ikan bilis, takdak ikan bilis goreng. alasan peniaga, dah buh ikan bilis dalam sambal. wat de...???!!
kalau nak buh kangkung, bye2 timun, tak dapek la pulak!

tu yg lagi menyebabkan saya masak nasi lemak sendiri. kalau beli... ada je la nyakitkan hati.
belum lagi bab nasi tu mcm2 wangian. yg paling takleh saya masuk bila nasi tu dibubuh jintan manis... huhuhu.. mungkin ada org biasa, tapi saya... tidak sama sekali.

sedih bila peniaga skang meniaga atas dasar nak kaut untung. tak fikir pahala meniaga. lagipun tak salah buh segala bagai dengan harga yg bersesuaian, dan pada saya, kalau ada belaka, harga sesuai, dah ok dah tuh. ni harga mahal, isi dalam kosong sana sini. lagi kena maki ado.

lagi satu, tak kesahla kecik mano kedai... sila la pamer harga. ni satu lagi saya marah. dah la saya tak suka nak ty2 rega. jadi bila beli tempat ada rega, leh la bajet2. ni kang.. rega takde, katak pun tak melompat cam saya bila dgr rega. pastu isi dalam ciput.

nie jadi kat saya jugak la nie, beli nasi lemak kat usj kelmarin. mcm tak berbaloi RM4.50 dengan nasi beberapa sudu dan sotong yg leh dikira tak sampai lengkap 5 jari. huhuhu. sedih ooo...
nak kata susah... meniaga restoran. sah2 restoran nama makanan tu, isi aduhai..

komplen byk2... sudahnya masak je la sendiri.. anak beranak mkn bertambah pun tak kesah..

tapi mmg saya sedih je la kalau nengok org melayu meniaga gitu. cam tak ikhlas je... kan??

9 comments:

BUYEN said...

Nak rase nasi lemak ko masak leh zana...ermmmm...beb bile nk mai umh ako ni..

Elyn_Sani said...

aku bab nasi lemak.... ade tmpt je yg leh masuk tekak. kalau teringin sgt aku suh lat ckp mak ko masak. haha jahat kan??

lily lotus said...

inilah dia kisah saya sepinggan nasi lemak :D

Zana S said...

Buyen
tak tau la ning, duk lobi hubby aku ajak pi umah kawan ni... hehehe... ko la.. mai la umah aku..

elyn
tak jahat. tapi mak wafiq ni malas bena lorh. hahaha!

lily lotus
ehehhe... gsetiap kali beli mesti duk pk nak tulis dlm blog. lagi byk tak puas hati dari berpuas hati... huhuhu

Sumijelly said...

Zana...........

apa citer?? lama tak jengah sini...hehehe


Sumijelly.com

arin said...

kat melaka, ada satu tempat pemes nasi lemak. tapi sambal sotong + ayam leh cecah ke RM7.00. gilos tol.

Rumah Kuning said...

betul tu. kadang2 tak berbaloi byr mahal.kesian kita.

Zana S said...

sumijelly
citer gini lah. hehehe. bz makcik heh!

arin
uish... tu dah taraf restoran dah tu...mau 10x pk nak gi lagi.

rumah kuning
betul. mahal sedap takpe. tak sedap... berbakul la pahala kita terbuang.. hukhukhuk

Anonymous said...

[p]聽 聽 聽 , N o t e d t h a t t h e b a g o f s k i n d a m a g e , s t i c k t o t h e c l o t h L a i m i l k d i r e c t l y w i p e . Indeed [url=http://www.louisvvuittonoutletonline.com]louis vuitton outlet online[/url] succeeded . Dior's love of gorgeous [url=http://www.louisvvuittonoutletonline.com]louis vuitton outlet[/url] prom equipped with "Dior inverse" movement, practical oscillating weight is placed at the top of the dial, reproduce prom dress lightly rotating . Once a week with a dry towel dampened with water, wring gently wipe repeated several times . The entire package simple three-dimensional, fine checkered personality bag buckles, casual with a more suitable . Is another form of the active substance, to use the same bag every day . Noble golden LOGO decorated with handmade white flowers with elegant, three-dimensional cut flowers for Mangrovia bring joyous and inspirational temperament, playful, cute sweet appearance in the contests wedding is special and novelty . The B word Logo braccialini original people will be able to identify attractive package shall from braccialini the simple design is more sought after by the contemporary trend.[/p][p]Spain Story "series on sale in May next year, the series of handbags from 990 euros and 295 euros [url=http://www.louisvvuittonoutletonline.com]louis vuitton outlet store[/url] silk products . The line of succession to its name, the representative of the Alma handbag is simple, elegant, unique . Guests can choose any of your favorite leather material and color, and in full accordance with the individual needs of tailored to highlight and fit customer's personal taste and preferences, tailor-made leather and handbags . Tory Burch launched a special series of Mother's Day
Classic yet stylish dark blue, especially for the chic and elegant mother, the selection of a new Kelsey series of bags Tory Burch, artistic sense of hollow pattern with wavy border of the perfect combination, everywhere showing women's soft; select an exotic print cardigans, [url=http://www.louisvvuittonoutletonline.com]louis vuitton outlet mall
[/url] enhance mature elegance, but also added a touch of dynamic fashion . The Goyard handbags PM and GM in two sizes and in black, black / brown, red, yellow, green, sky blue, navy, orange, purple red and white optional . 2, if the leather stains, wiped with a clean wet sponge dipped in warm detergent, then let dry naturally . When the heat off a cold plus one, coupled with a long scarf, it seems unable to break [url=http://www.louisvvuittonoutletonline.com]louis vuitton outlet usa[/url] this aristocratic feeling.[/p]