Tuesday, March 23, 2010

Membaiki Diri

Tak salah rasanya bila membaiki mana yang perlu di baiki walaupun perkara yang dilakukan adalah rutin harian.. malah wajib bagi kita yang beragama Islam...

saya akui, walaupun dilahirkan di dalam keluarga yang agak 'alim' (ada la orang cakap gitu... tapi tang mana alim tu macam silap je perskripsi mereka pada saya tu...tapi mmg sgt2 aminkan apa yg mereka kata.. insya Allah...) itu bukan tiket untuk saya juga sangat2 bagus di dalam ilmu2 agama.

mmg ramai cakap, 'anak ustaz rupanya', hakikatnya, malu jugak nak ngaku anak ustaz sbb arwah mmg ustaz sekolah, tapi anak dia ni idok le baik beno...

agak lewat mengenal solat (bukan lewat, tapi pemalas... yg pelik cam asik dapat pelepasan dari kena marah jek.. notice tak adik2ku??? :p), sekali terkena terus aku hafal dan belajar bersungguh2. dari sape?? bukan abah tau.. sebab malu, tapi dari buku. huhuhu..

mengaji?? ni lagi satu, kalau dah tak rajin, boleh je aku salahkan orang kan?? tapi tulah... Alhamdulillah hati dibukak cepat olehNya, lelagi dengki ngan kengkawan yg bersekolah rendah agama (saya tak gi skolah agama ya.) saya banyak hafal surah dan blajar jawi sendiri. yang bagusnya, saya tak boleh rasa tercabar, sampai yasin pun ada kawan saya masa form 5 hafal, saya pun cuba jugak. dapatla 2 muka. huhuhu...tapi...berbaloikah hanya kerana di cabar??? renung2kanlah...

lagi satu bab pasal jawi. blajar jawi mmg semangat bila jumpa cikgu yang seronok, tapi kan bila satu hari kena gelak dek ustazah depan kawan2 kelas sambil dia baca ayat sambungan saya yg sgt2 dia tak faham, terossssssssssss.... no for jawi!

terukkan???tapi... aku taknak anak aku tak tau pulak. skang nie, tgh cuba ajar mirul kenal huruf jawi. lagipun, rumi tu dia byk blajar depan tv. memane pun ada. tapi jawi... aku rasa sgt sukar... huhuhu...

yg lawaknya, amirul leh sebut, tapi ala2 tak keluar je suara... tapi kalau menjerit, satu blok leh dengar. cey...

dan sekarang, sesejak tak bekerja, rajin tengok tv, dalam banyak siri keislaman kat astro oasis tu, ada dua yang kalau takde aral, takmo aku lepaskan...ulangan pun jadikla... janji ilmu..

1. Panggilan Agung
2. Bicara Kifayah

Panggilan Agung membicarakan solat dari pandangan mazhab syafie dan perbandingan dengan mazhab lain.
Bila tengok rancangan nie, terus ingat yang kekadang solat yg didirikan hari2 pun ada kekuranganya...
Bicara Kifayah pula ceritakan berkenaan fardhu kifayah yang membawa maksud “perbuatan yang wajib dilakukan oleh seseorang atau sekumpulan anggota masyarakat Islam, tanpa melihat siapa yang mengerjakannya. Apabila telah dilakukan maka hilanglah tuntutan kewajiban itu terhadap orang lain. Tetapi apabila tidak ada seseorang pun yang melakukannya, maka semuanya berdosa, seperti mendirikan tempat beribadat, rumah sakit, menyembahyangkan mayat dan sebagainya(A. Hanafi M.A., Ibid).

susah nak jumpa satu2 rancangan yang boleh tunjuk details cenggini kalau tak ke kelas agama. tapi, orang macam saya ni, kalau dulu keja co besar, leh la tumpang blajar kelas agama, skng nie, harap tv sahaja lah selain internet.

yang penting, kita berusaha membaiki diri, jangan sangka bila kita pandai sesuatu adalah betul dan sentiasa benar sepanjang waktu. kehidupan adalah satu proses pembelajaran yang tiada berperhentian....

renung2kan lah...

3 comments:

Anoy said...

'ramlee baca tak bunyik langsung' hehehehhe

Elyn said...

hiks aku selalu kene paksa joint tgk rancangan gini ngan MIL. so dalam paksa2 tu ade gak la ilmu yg menyerap ekekekek

Zana S said...

anoy
hahahahaha!mmg tulisan doa yassin buku ko tuh tak terang daaa... cue aku bawak buku sendiri... laju beb!

elyn
bila masa la mil ko ada masa paksa...bukan ko maid separuh masa ke kalo cuti.. oppss.. :p