Monday, January 31, 2011

Sisa Binaan

Tong sampah besar yang kalau kita buat renovation rumah wajib sewa tu apa nama nya ya??

Masa saya buat reno 2 tahun sudah rasanya sebuah kena bayar RM250 sahaja. tapi bila mak saya kena baru2 nie, 2x ganda harga saya tu.

terkejut gak. tapi katanya 2x trip. maksudnya sama la jugak. cuma terkujat byr upfront byk gitu. :)

bukan nak bincang sangat fasal ni, cuma saya sgt sedih dengan perangai rakyat malaysia ni. tak kira la bangsa apa. tapi rasanya mmg semua kot. selagi tak reti menghormati hak orang lain, selagi tulah pakai redah je privasi orang lain.

masa renovasi rumah sendiri mmg banyak juga kes sampah tak bertuan nie tersadai dalam tong sampah besar tu. walaupun ditegur dek jiran sebab dah byk tapi tak di angkat, workers yang reno rumah kami tu mmg sgt la baik. dia siap buangkan keluar sampah2 yang tidak berkenaan tu tadi. bayangkan lah, reno rumah kosong/tak diduduki lagi, tapi kabinet kayu memane la yang duk tersadai kat dalamnya. uish... angin juga la abahnya sebab tujuan ambil untuk buang sisa batu/kayu, tapi di ambil kesempatan manusia2 bego ni buang sampah suka hati mak pak dia.

habis kesah rumah saya, ni saya sendiri tgk depan mata saya, tong sampah neber yang sedang reno rumahnya. biasa diorg tak duk situ, jadi takde siapa tolong perhatikan. depan mata saya, keta benti, sengih2, buang kabinet rosak dlm tong tuh. yang paling best, ada la minah ni, pepagi saya nak hantar anak gi skol, dia berjalan dgn baju tidurnya bawak kotak semata2 nak buang kat tong sampah besar rumah neber yg sedang reno tuh.

haiyaaaaa!!! nak senyum pun rasa tergeliat bibir heh!

teruk sungguh attitude neber2 saya ni. rumah leh tahan cantik. tapi perangai....ala2 kena masuk sekolah tatasusila rupanya.

macam mana saya kena, macam tu jugak la mak saya kena. meradang la orang tua tu. hahaha! mane taknya, selamba je ada yang buang sisa makan dalamnya. dah di tegur boleh pulak buat pekak. mmg la dasar tak de perasaan menghormati jiran. ingat tong sampah tu alam flora punya gamaknya. nak di larang tak boleh. tak kan nak diri tepi tong tu siang malam pulak?? iskh... ilang akal jadinya...

harap2 kengkawan diluar sana bukan antara yang saya ngatakan dia atas la ya... hehe.... selagi kita hormat kan orang lain, lambat laun, orang lain tu akan sedar dan sama2 menghormati hak sesama kita.

:)


4 comments:

`in said...

namanya - construction waste disposal bin :p

tahun lepas masa reno kat sini pun penuh gak disposal bin tu ngan bebarang yg ntahsape2 punya gak ..

tapi .. takyah ada disposal bin tu .. even tong sampah yg biasa tu pun ada gak yg nak 'menumpang' .. kalau ikat elok2 or masukkan elok2 dalam tong tu takpe aa gak (kurang aa sket marahnya) .. tapi agaknya main campak dari dalam kete je kot - so berterabur sepah2 kat depan tu

kadang tu siap ada lemari/kerusi bagai elok je bersusun kat tepi tong tu - ntahsape nye gak .. sudahnya kita yg kena saman ngan PBT .. adehh ..

Zana S said...

nina
itulah. tang kena saman tu yg rasa nak mkn sesape yg buang sampah dalam tu.

sib mak tak kena saman. kena sound je dulu. :)

kat area umah takde yg nak numpang buang dlm tong depan rumah. tapi kalau ada, mmg berbakul la kena sumpah. sebab, kalau bukan dlm satu plastik besar, workers nie wat buta jek. takmo angkat. kalau seminggu tak kita kemas, mmg ada je dlm tuh. demand heh!

Elyn said...

patut ko sediakan je camera.... nmpk je org nak buang sampah sesuke ati ko ckp nak bg gambar ke mazidul miahahaha.....

Zana S said...

elyn
byk la pulak kos. tapi mmg lawak lah meka2 yg pi buang sampah ke tong sampah besar org tuh.
siap sengih2. ala2 beramah mesra ngan kita. haduyaiii! :d