Thursday, August 6, 2009

Masak Lemak Pucuk Ubi Che Esah

hehehe... kalau mak mertuaku baca sure dia gelak guling2. lawak tol aku nie kan...

ke dia malu?? sbb aku masukkan nama dia??takpe.. org tak kenal...

ekekeke!

tapi...masakan dia mmg lain dari yang lain ya kengkawan.

tak pasti kalau orang JAWA lain masak cenggini. tapi... jawa tanjung karang tak pulak gini masaknya.

bukan pucuk ubi sahaja. tapi kalau kuah lodeh pun cenggini gak caranya..

tapi ari nie kita belajar masak pucuk ubi dulu la ek...

colan2 nyer.. (bahan2nya)

pucuk ubi - anggaran - selepas di rebus dalam 200gm
bawang besar - separuh
belacan - sedikit (suku ibu jari)
cili merah - sebiji
cili padi - 4-5 biji. nak pedas lagi leh tambah
kunyit (idup lagi best) / serbuk pun boleh
sedikit ketumbar
sedikit jintan
ikan bilis
tempe atau tauhu (optional) - digoreng dulu pun boleh, takyah goreng, masuk terus dlm kuah pun boleh.
kelapa parut utk diambil santan - 1/2 biji

maaf dipinta... sukatan adalah bergantung kepada byknyer pucuk ubi kengkawan ek. saya pun masak ala2 suka suki... lagi ramai yg terrer menganggar kot.. huhuhuhu

cara2 pembikinan

1. rebus dulu pucuk ubi. (utk buang getah dan elak angin) - pucuk ubi nie berangin gak macam pucuk manis. tapi pucuk manis tak yah rebus. ramas je sebelum masak.

2. tos lepas beberapa minit di rebus. tang nie saya suka suki tgk kaler dah tak hijau, yakni dah bertukar kepada ijau lumut, baru tos. :D

3. tumbuk bawang besar, belacan, cili merah, cili padi, kunyit dan sedikit ketumbar dan jintan. (nak kasi wangi sahaja, 1/2 sudu kecil dah cukup utk dedua herba ni).

4. nak tumbuk ikan bilis pun boleh. tapi kalau tak suka terrgigit ikan bilis, baiklah basuh sahaja, masuk dlm santan.

5. sediakan santan. (tang cair ngan pekat nie takde dlm istilah saya... sekali blend, terus masuk dlm periuk :D rasa tak cukup baru amik 2nd nyer santan. :D tapi selalunya, mak saya ajar, masukkan yg cair ckit, pastu dah nak mendidih, baru masuk yg pekat. memane yg kengkawan ikut la ya :) )

6. masukkan bahan2 yg dah ditumbuk tadi ke dlm periuk yg dah ready ber santan. er.. blend pun boleh. tapi seeloknya blend ngan santan. dikhuatiri pakai air biasa cair plak kuah nya nnt. disebabkan dah duk lama ngan in law, tgn saya masih gatal nak menumbuk. kehkehkeh!

7. takyah tunggu didih, masuk sekali pucuk ubi yg telah direbus dahulu bersama2 tempe atau tauhu yg telah di potong kecil ke dalam periuk berisi santan dan bhn tumbuk, kacau dan terbalik2kan lah sayur sampai mendidih, tapi pastikan tak naik minyak santannyer iyer...(org jawa pangge.. cemplong. - sape tau apa maksudnya??? :d)

8. buh garam secukup rasa. nak tambah perisa pun boleh. sbb sayur mil ckp ok nak bubuh. cuma kurangkan la pak aji tu... :D

dah siap! leh mkn ngan nasi panas beserta telur masin dan ikan cencaru sumbat bercili. pergh!! sedap!

4 comments:

Arin said...

4-5 batang cili padi je??tak cukup menyengat pedas tuhh...

Raihan said...

belum tentu boleh lawan masak lemak pucuk ubi nenek onah tawww....

ecehwah, tetiba aku memuja-muja ibu mertuaku. Kekekek... mentang2 lah dia sudi jagakan mencah dikala H1N1 tgh menggila nih..hihihi.

Elyn said...

hihihi aku kenal cik esah!!!

aku kalo masak mesti kene avoid belacan!! sbb hidung faiz mengengat. nak sambal belacan kat umah harapan je la!!!

opss tp bile aku masak ek?? tettttttt

Zana S said...

arin
zana kena buat ckit sbb mirul suka hirup kuah.udahnya.. kena la tenyeh cili api kat luar. :D

Raihan
tula... bila takde.. teringat. hewhewhewhew... org2 lama masak mmg sedap kan???
ko dah leh masak sama ke dok??? teheheh... blajar2.. jgn tak blajar.

elyn
buat tuk diri sendiri udahler...
ha ah kan... bile masa ko masak??? ko asst je selalu kan?? takpe... sekarang sedia bhn, next time ko la chef. :D