Friday, August 22, 2008

Ujian

"Ya Allah ya Tuhanku... sesungguhnya aku berlindung kepadamu... dan aku mengerti yang Engkau tidak akan menurunkan ujian dan dugaan ke atas kami melangkaui kemampuan kami sendiri"

Di rumah



mirul - kena gegata/kelopak garam/gatal2 satu badan. teruk sgt. kesian dia...
kena friday 15/8 on wed 20/8 baru nampak dia beransur sihat. dah tak gatal2 sgt n boleh tidur nyenyak. kalau tak... since the day itself, aku, abah dia mmg tak leh tido sbb tolong garukan badan dia. hilang muka hensem anak umi. kalau nak tgk betapa merahnya muka amirul n badan tgn dia, sila lah besarkan gambar ni.


Aris - tak tau kenapa since balik dr melaka dia asyik merengek, tido tak lena, nak mandi menangis. balik melaka hari senin. hantar nursery ari selasa onwards. tetapi... aku hy perasan keadaan jari telunjuk kanan dan ibujari kiri bengkak merah hanya pada hari ahad! sgt lambat!
itu antara faktor penyumbang dia tido tak lena. cuba kalau org tua sakit jari cth la terkepit pintu. boleh ke lena tido?? mcm tu la si kecik nie rasa... dr tgn ke lengan dia kalau di pegang mcm sakittt sgt. dia menangis je..Sedih aku... apa la yg jadi kat nursery tu sebenarnya.

Yg pasti, masa dgn aku, tak pulak dia jatuh/tersepit/terpijak tgn dia... NO.. NO... NO...
Siapa yang salah?? nursery tak ckp apa2. tapi one day(last week) my mil notice dia balik dgn suara serak. means, aris menangis bersungguh on that day. aku hy andaikan dia perlu minum air masak shj. iskh.... slow gile umi aris ni... aku cukup sedih sbb this is 2nd time aris masuk spital without any good reason. Sampai hari nie aku masih tak call nursery bertanya kan kabar n beritahu hal sebenar.. apa aku nak ty? apa aku nak bagitau? itula soklan dlm pale otak sepjg perjalanan pergi dan balik kerja. aku tak tau.... SUNGGUH!

Di hospital



Tidur yang amat lena lepas nanah di pecahkan.



Gambar hari terakhir di hospital. 20/8 - bengkak dah surut wpun ada tanda2 hitam kat tepi2 kuku dia. demam pulak on and off. tapi tak setinggi masa mula2 jumpa doc aritu. 39++ bacaan pada hari isnin. trus masuk wad sbb nak cek darah sume bagai..
wad LAGI!!!
Masa nie aku terfikirkan amirul.. kesian dia...aku tak ada, abah dia kerja.
Paling kesian - selasa abah dak kena attend forum. tak balik rumah. amirul tak tido ngan abah,
Aris pun abah sempat jengah tak sampai 1/2 jam. Hari khamis baru balik.
Kenapa la kerja terlalu mendesak??? (aku benci kerja tapi itu pun shj punca rezeki!)





Last day, baru aris nampak ceria. itupun lepas mkn ubat demam. kalau tak.. sepjg pagi ke kol 3 ptg, kerja dia tido shj.

Balik rumah, alhamdulillah amirul dah beransur sihat. kesian sgt dia... nmpk aku pakai tudung, dia tak kasi aku bgn. udahnya lama gak la dia baring kat riba aku. dgn harapan umi dia tak pi memane pastuh.. :|


Susut badan dua2 anak aku nie.. doa sgt diorg tak sakit2 ginie lagi pasnie. insya Allah....

6 comments:

UmiMia said...

aduhai kesiannya anak-anak zana..macam2 sakit...dugaan dari tuhan.....semoga anak2 zana cepat2 sihat dan ceria semula...

tanya jer lah zana kat nursery tu....hak kita...

Arin said...

macam tersepit pintu je..or ader bugs mengigit..sian nye si kecik tuh..

bab mirul..hanum last year pon kene gegatal gituh..tade angin ribut kene..and bila bawak gie doc, doc kasik cream and makan ubat apa ntah till abis..alhamdulillah, after 2 days ilang..kalau dak..abis satu badan gegatal besar2..kita yang tgk nih pon rasa takut...

few reasons that arin dapat conclude waktu hanum kene tuh : ader kuman/kekotoran kat bedsheets..
benda yang dia tak penah makan..tapi di sumbatkan untuk first time..

harap2 both boys dah ok ..

echah_syed said...

kesianyerr jari tu.mcm gigit semut atau tersepit jek :(

Zana S said...

umimia
alhamdulillah..skang dah ok. aris masuh bengkak jari dia. tinggal dlm dua part out of 3 kat jari telunjuk tuh. yg jari kiri dah baik. cuma merah2 ckit je tinggal.
ntah la.. tapi ikutkan nursery pun tak tau kenapa dia agak sensitif dua tiga hari tuh. tawakal jugak la antar nursery tu sbb hati nie masih percaya pada diorg. Insya Allah.. tak bertambah pelik lepas ni. amin...

arin
itulah... kesian sgt. tak tahu la mungkin bugs or kuku dia yg terserpih tu puncanya.. walahualam..

amirul lama ugak nak sembuh. lebih 5 hari baru nampak perbezaan. tapi nak kata cadar or bantal, baru je tukar hari sebelum tu sbb dia muntah atas cadar. huhu.. tapi itulah.. ada tanda gigitan serangga kat mata kiri dia at the 1st place. mungkin itu sbbnya. apa2 pun.. Tuhan nak menguji sungguh..alhamdulillah... skang dah sembuh dgn kesan luka dia garu merata tempat :D

kak combi
itulah kak... tak tau la sbbnya. kalau pi doc, dia leh bagitau infection ke idok je.tapi alhamdulillah... skang dah ok.

Jie said...

Sayunya baca kisah anak2 mcm ni..kak jie pun merasa gak mcm ni masa anak2 masih kecik..lepas sorang..sorang..

Baguslah dah elok... anak2 tak sihat kita pun berserabut je otak, kan

Anonymous said...

ishk2..siannya..mesti tak tenang wat keja kan..hmm..hopefully this is the 1st n last time..