Thursday, July 30, 2009

Bila Ramadhan Menjelma

Mula aku teringatkan mereka2 yg telah kembali padaNya

Tak jauh pun… teringatkan arwah atuk dan arwah abah…


Seronok berpuasa zaman aku kecil sampailah keduanya pergi menemui penciptaNya

Kalau duk rumah atuk nenek, mmg kena bangun awal tuk bersahur. Atuk panggil je semua dah terpisat2 bangun. Takut pun iye gak. :D


Satu peel atuk ngan abah, dedua pun akan baca niat kekuat untuk kitorang semua baca sekali. Tapi… standard budak… baca dalam hati je ler..


Kalau takde respon… mula la siaran ulangan baca niat sambil ada tazkirah depan nasik. :D

Kalau buka pun kesah yg sama. Disebabkan masjid belakang rumah, kalau tak sesiap duk kat meja, sure kena bebel. :D


Lagi best kalau buka umah nenek, mesti dpt minum air sirap bandung siap ada cincau ngan selasih. Best!


Nak buka dah nie… atuk pun siap la.. baca doa. Kuat oo… seperti biasa. Atas bacaan kuat tu jugak la… sampai ke besar aku hafal doa tanpa perlu refer buku. :D


Itulah atuk. Bising2 pun.. baik hati. Lelagi dpt posa penuh. Sure poket penuh raya nnt. Eheks…


Kalau kat rumah sendiri, masa abah sihat, paling rajin cari kueh kat pasar ramadhan adalah abah… (so, leh tau la sape pengikut jejak abah kan?? Tehehehe). Tapi mkn idokla beriya. Sbb masa kecik sampai ke beso mmg dah di ajar buka mkn nasik.

Kueh mkn jugak.. tapi biasanya lelepas magrib.


Abah rajin kejut sahur, tapi.. sora abah yg dgr tak dgr, mmg buat kitorg tutup telinga adalah. Tapi… kalau mak aku yg jerit, semua bangkit kejung! Hahaha! Lawak tol kan??


Abah pangge semua wat dek, sbb sure abah takkan jerit.. tapi mak… baik la bangun sebelum kena piat. :D

Abah pun rajin bacakan niat kekuat. Sama mcm atuk. Siap terjemahan lagik. Dan semestinya… sahur mkn nasi.


Kalau buka pun sama…siap berdoa buka. Kitorg mmg tadah tangan amin kan je. Lelagi semua pompuan, kan baik aminkan… :D (Nampak sgt malas.. hahaha!)


Masa abah dah sakit, kalau berbuka, abah suka mkn agar2 (atau lebih senang pangge, lengkong). Tak kesah la lengkong sirap shj, tapi mesti kena ada dessert nie..:D ok gak tuh, takyah beli kueh dah.. hehehe… mak buat tu shj dan selebihnya masak lauk. Buka nasi shj. Senang.


Kekadang, dlm bulan posa tuh, kitorg akan berbuka kat umah nenek beramai2. lagipun adik mak duk dedekat. Jadi, nak ngumpul bukan masaelah besar.


Berbuka ramai2 mmg sgt heaven. Lauk tak bape nak sedap pun, licin. :D


Tapi yg lebih meriah, semangat persaudaraan itulah!


Miss that soooo much!


Lepas berkahwin….


Dunia aku mmg terbalik 360 darjah ya… walaupun dekat, tapi aku rasa sgt jauh dgn keluarga sendiri….


Ntah la… mungkin perasaan aku sahaja kot…


Yang pasti.. mmg aku rindukan saat mcm tu.



Tak bermakna nak lebihkan keluarga sebelah sendiri.. .tapi... itulah….


Oh iya…. Dah nak masuk ramadhan, kenala aku polish skill buat kueh.


Kenapa??? Sendiri mau ingat la kan… dulu duk ngan in law, n kerja, boleh la ngelat wat kueh di hari biasa… aku pusing stering ke pasar ramadhan jek.


Skang dah jadi mem kat rumah sendiri….. takkan nak beli jugak kan??? Pastu beradak ngan sikenit dua org nie??? Mau ada tertinggal anak tgh jln pulak nnt. Yg mak sibuk cari kueh.


Huisssshh!! Baikla aku buat kueh. Setakat mkn 2 org dewasa nak buat kueh ngan goreng mee ke hape2??? Mmg tak berbaloi… tapi… jimat la jadinya… pk positif je hendaknya…


Sesiapa ada resepi kueh mueh senang dan cepat di buat.. sila la kongsi ya.. yg boleh simpan dua tiga hari lagi bagus. Tehehehe…(haiya…. Malas apo aku nie ek?? :p)


Er… posa dah ganti ke belum??? Tehehehhe!

6 comments:

lily lotus said...

seronok baca entry ni! mengimbau juga kenangan daku

Arin said...

hahhaha..taun nih cemana ek?cam tulis..kalau setakat kita nak berkedek bawak dua beradik tuh..aduihh..takpe le, dok umah buat le pepe kuih yang reti..tapi arin mmg fail bab kuih..laki den lak, suka kuih yang mmg arin tak reti and kureng suka..haiya..terpaksa ke bazaar gak le..:p

joegrimjow said...

akok ade?

Zana S said...

lily lotus
tetiba tetengah malam teringat. harusla gigih bukak pc. tu yg tetiba ada org komen kat blog lily tuh. :D

arin
hehehe.. mmg haru la nak ke sana kalau dah berkelek kiri kanan. zara leh lagi duk dendiam dlm kendung. aris dah berkaki, puas gak nak pegang dia. huhuhu...
kueh apa tu arin? jgn jala mas suda.. ekekeke.. tu bbtol kena import jauhhh punya. :D

joegrimjow
adakah saya kena menggunakan bara sabut??? tidakkk!! hahaha!
thanks for dropping by :)

Elyn said...

raya masa kecik2 dulu sonok kan??? habih setiap umah kite masuk.... hihihih

Zana S said...

mmg gile ngumpul duit raya. hahaha! pstu ngutuk umah mane yg sombonk tak kasi masuk. ngiahahahha!