Friday, January 8, 2010

Puding Milo Suka Suki

Suka suki nye si abang, adik jugak yang menten


Tetiba teringin nak makan sesuatu yang manis dan sejuk. mcm agar2. tapi takmo agar2 buah ke jus ke sirap ke.

dan tetiba tingin nak mkn milo. boley??

sudahnya.. apa yang jadik??

Tadaaaaaaa!!

maaf la ek.. gambar pun diambil bila dah tinggal sikit. nampak sangat mkn tak hengat dunia.

buat sikit je. separuh agar2 kering. hehe... udah nama pun suka suki. sah2 la sukatan pun suka suki.

nak resepi?? zana boleh beri idea. tapi setakat nie, idea nie boleh di pakai. insya Allah menjadi. amin... fuh!

1/2 peket agar2 jenama swallow (satu2nya berberat 25gm di pasaran)
800ml air utk rebusan
200ml susu cair
175gm gula batu
3 sudu makan(bumbung) serbuk milo
200ml air panas (larutkan milo)



cara2.

rebuskan agar2 hingga larut sepenuhnya dalam air.


  • masukkan gula batu. larutkan dalam agar2 tadi. pastikan hilang ketul.
  • pastikan agar2 dah betul2 larut baru masuk gula batu. kalau tak, agar2 kengkawan tak cun la pulak :)
  • masukkan pula milo, kacau rata
  • akhir masukkan susu cair kacau rata (agak2 dah ok boleh tutup api. tapi jgn sampai didih. kang susu jadi santan ;) )
  • tuang dalam loyang dan sejukkan.
  • (saya yang gatal, nak jugak buat snowy milo atasnya... jadi gak lah walaupun hampir2 cair dek agar2 yg belum suku kerasnya tuh. :D )

hasilnya, tak terlalu keras, dan tak terlalu lembut. sedang2 aja... :D

perabis - abah, aris dan saya sendiri. :)

susah ooo nak suruh abah nie makan agar2/puding. dek dia pun peminat milo, mkn jugak tuh. ala2 air milo versi puding. ok la tuh!

owh.. ada kawan tu tak dpt mai, meh la tengok amik berkat. ngeeeeeee!

leh cuba gak. sure wafiq suka. eceewah!

3 comments:

MAKCIK REHAN said...

Hat dlm pelestik kaler biru tu gula batu kah?
mana nak carik weh?
jenuh aku meronda dlm tesco, carik tak penah jumpa

Elyn said...

ceh nak suh aku cube tunggu aku blk umah mak den la!!!

Zana S said...

MR
ko pi NSK. ada gula batu siap packing. 250gm. aku pi nsk selayang mmg byk pilihan. tesco aku takut dia suh timbang sendiri tuh.. kalau ko buat sepeket agar2, sukatan gula batu tu masuk sepeket terus. takyah buh gula pasir dah. mmg gerenti manis. :)

elyn
ke? cuba la buat kat umah mil. kasi kembang2 bunga hati utk di puji. eceewah!