Thursday, December 31, 2009

All Time Favorite


kelapa banyak baru ada kick! (dlm erti kata lain, asik la aku buat kelapa sikit. sure kena perli. :p)

kegemaran abah mirul dan aris. kalau bulan posa, sekali seminggu sure saya buat kueh nie (lain makna, tak kuasa nak buat kueh lain :p) . sib bek la menjadi favorite ku jua..

macam2 resepi saya tgk kat tenet n even dlm tv. ada suruh bubuh tepung beras cikit, tepung gandum cikit bersama2 tepung pulut. tapi... bila saya cuba yg tepung pulut campur tepung beras... heh! keras lorr.. tak sedap! (er... tekak saya dan abah la tapinyer..)

tapi kalau buh tepung gandum, ada lembut ckit. tapi kalau semata tepung pulut, liat ckit. kesimpulannya... 6 sudu tepung pulut, 1-2 sudu tepung gandum sudah memadai.. :D (sukatan saya selalu. mkn dua org ma... :d)


sape tak reti buat?? cuba lah buat kueh nie.. senang je.. gerenti puas hati. kalau beli, mesti kabo gula sikit.. kan??

oh iya... disebabkan nak buat kueh puteri nan ayu aritu tuuuuuuu, aku pun beli la kukusan... ala..cikai je.. beli kat mydin, kecik comel, sesuai la utk keluarga kecilku ini.

tapi... bila dah beli.. byk plak yg saya leh guna dgn kukusan nie. salah satunya kueh onde2 ni.

masa kukus kelapa parut, buh kat atas. bila dah ok, angkat kukus atas, air rebus tu, tukar n buat rebus kueh onde2 nie pulak. ngehhehe.. jimat ruang. :D

er.. pada yg nak buat kueh nie, kalau merebus, elok la tutup periuk air mendidih tu sbb lagi cepat kueh tu masak. once dah timbul tu, n kaler ijo tu ala2 pudar ckit, means dah leh angkat n golek2 atas kelapa parut. nyam2.. sedap..

ala2 m&m gak nie.. biar cair dimulut, jgn cair di piring (??). ngehehehe!

roti jala...... sape tak kenal?? ramai kenal kan?? :)

inila roti jala paling kecil cute comel penah saya buat. hahahaha!

alasan?? sbb pakai non stik pan yg saiz nyer 23-25 cm tu rasanya..

tapi.. lagi senang sebenarnya..sah2 tak melekat dan minyak pun sikit je buh.

cuba lah.

kari?? disebabkan abah dah biasa kari daging bila mak dia buat, dan daging je yg setiap masa ada dlm freezer, kari daging la jadinya..

buat nie utk dinner last friday. sekali hadap, 27 keping selamat dlm perut kami berdua. hahaha!

amirul? seperti biasa, hirup kuah. adik?? ada carrot pun dia takmo. alasan?? kari.

dia kuah sup, lemak ok la.. haish.. bila mau pandai mkn kari dik??

ikutkan aku rindu nak mkn roti jala ngan kari ayam che mah. bila mak nak buat ek?? *wink* *wink*.

1 comment:

aNoY said...

no kari ye adik...mak teh..dun like oso. kecuali mkn roti jala