Tuesday, December 1, 2009

cerita basi

saya mmg suka tulis cerita basi

lagipun blog nie saya punya... suka suki saya la kan

lagipun nie salah satu cara saya ingat kembali apa saya dah buat sekian2 date.

sebelum raya haji,

rabu, dah buat rendang daging. tapi tak tergamak nak pass ckit ke mil. cam segan je. hueheuheue

harap adik n kakak aku makan sihat walafiat lah raya nnt. lagipun aku mkn ok je sampai hari nie. hehehe...

ari khamis, pi subang, konon nak menolong. tapi sampai ke sudah, aku tolong tgk apa mil aku buat ngan melayan aris yg mengada2 asik nak berdukung (kes takut ke abg2 n kakak2 sepupu dia yg mai umah nyai dia la tuh. teruk beno si bujang sorang nie). sib bek amirul ok. dia dah leh masuk dgn abg2 n kakak2 tu semua. kiranya aris mewarisi perangai amirul satu masa dahulu... huhuhu....

tapi elok gak cucu nyai datang. senang nyai. semua depa tolong. aku?? kol 2 cabut balik rumah.

dahhhhhhhh..tetiba mak teh depa mintak kuah kacang. aku yg malas nak buat, terus balik wat keja goreng kacang bagai sambil masakkan lauk aris (malas sbb tau sgt, sure dpt tapau dr subang.. ngehehehe)

sesambil tu rebus la nasi impit tiga ketul. cadang nak beli lemang balik dari subang, disebabkan balik awal, lemang pun tak naik lagi. pelagi, kirim ke abah balik keja je lah senang.

malam, lepas bebudak dah tido, aku kemas rumah dulu. baru leh pasang enjin buat kek.

semangat nak buat kek butter ngan kek pisang.

tetapi........... kek butter jadi la jugak wpun ala2 ke arah 1/4 bantat. tapi.. kek pisang mmg harus ke longkang!

adeh... aku silap apa ek?? mmg lama gile nak membakar. asal abis bakar je (follow timing), tengah mesti tak masak. nyampah tol.

dan... sesungguhnya... cancel nak bawak ke subang. hehehe... buat muffin je la zana oiiii!

bawak ke kg laksamana...mcm polis pencen adik aku soal apa aku buat ngan kek tuh. hahaha! sib bek diterima akal sebab musibab diberinya.. kalau tak... tak nak aku buat kek lagi pas nie.

yg lagi buat aku geram tu apa tau... patut bakar tak sampai sejam, dekat 2 jam kek pisang aku tu duduk dlm oven. adeh... manyak teruk...

kena berguru dulu gamaknya nak buat kek.

dedulu ok je aku buat kek. mungkin sbb dedulu cuma pakai pembakar bulat atas dapur kot. la nie.. masuk oven n bakar bekas takde lubang tengah, mmg tak bape yakin je dibuatnya.

tapi yg agak sadis, sebelum buat kek, punya la aku duk search tenet, cemane n bape lama perlu dibakar bagai...tapi... huhuuhu...

takpe...past is past, in future.. buat lagik. tak sedap?? bantat?? tong sampah la.. :p ... selagi tak mencuba kita tak tau.. kan??

7 comments:

Elyn said...

huhu aku mkn kek pisang ko tu... tye gak si lat nape lain benar rupe kek tu rupenyerrrr baca entry ni baru aku paham ekekkeke.

si wafiq lagik besh. main ngan elesya die terbalikkan tupperware kek tu ha. dh bercampur aduk kek butter ngan pisang. hampunnnnn

MAKCIK REHAN said...

ko sebut pasal nasik impit, tetiba aku teringat dlm peti ais aku ada seplastik besar nasik impit dan ketupat maksu aku bagi haritu. sampai ke sudah dok membeku jerla dlm fridge. ptg ni harus aku suruh bibik buang jerla...

terer jugakla kiranya ko..berani masak rendang, kuah kacang bagai... aku? dok diam2 jerla..muahahah

Anoy said...

rendang, kuah kacang lulus...hahahhaha nak sodap lagik sila berguru dgn chemah nnt. ikut piawaian tekak mak teh..bole dah. huahahahhahaha

arin said...

bab kek, mmg gue FAIL!

Zana S said...

elyn
hahaha! baik pulak depa tak citer ek?? :p

terbalikkan?? ke tongsampah terus pun ok. huhuhuhu

MR
leh makan lagi tu lah. wat sambal tumis. sedapp!

aku duk pk nak mkn apa pagi raya. dah la tak nolong mil. tak syiok plak.itupun aku wat mcmane aku duk tgk mil aku buat masa duk ngan dia. hehehe...

ala.. ko lelama nnt masak sendiri je nnt. trust me! :D

anoy
iyola... ko tu ha patut blajar dari mak. er... ikan sambal ko pe citer?? :D

arin
nampaknya zana pun FAIL.. huhuhu

Anoy said...

jadik..jadik...tp ikan terlebih garam. pesal tak pesan aritu skaliiii!!!!!!

Zana S said...

eeeeeeeeeee... kan aku dah ckp... balen kan sendiri. kalau aku nak kena sukat, alamat aku la yg masak. auk tol!