Tuesday, December 29, 2009

Jiran Lagi??!!

entry lepas geram yang pjg, kalau anda berkehendakkan gambar di dalam entry ini, sila tukar ke blog lain. mekasih!

saya akui.. hidup dalam komuniti yg berbagai bangsa nie mmg mencabar

tapi... selama saya hidup nie juga... tak pernah menghadapi masaelah yg sgt2 mencanak dan memberi stress yg sgt melampau waima setimbun kerja di office dimane 3 bangsa utama di malaysia nie bekerja bersama. no big problem at all!

zaman sudah berubah agaknya... tak pasti apa yg berubah, mungkin juga pemikiran saya telah diubah berasaskan susur galur kehidupan berkeluarga sepanjang 7 tahun ini..

memiliki ibu bapa mertua yang agak vokal dalam melahirkan pendapat menjurus kepada lahirnya suami saya yang sangatttttt byk persamaan dengan gen XYnya itu.

apa yang saya merepek ek?? hehe..

sebenarnya... saya nie tak la mudah marah.. marah tu bersebab byknyer dan kekadang marah saya nie tak selari dengan kata hati saya pun.

tapi kan....... bila pasal parking keta depan rumah pun jadi big issue, sakit gak pale nie...

pernah saya tulis berkenaan ada neber parking keta kat tempat biasa abah diorg parking keta kat depan rumah satu masa dahulu kan??

masaelah tu dah selesai. cemane? owh... abah tinggal note depan windscreen org tu sebnyk 3 helai A4 size paper dgn tulisan yg makan dalam jugak lah. keadaan nie berlaku setelah abah berckp dgn ketua komuniti tetapi tiada tindakan diambil. sape salah ek?? ok done! selesai masalah.

sekarang, (ikutkan dari dulu lagi, tapi on and off) ini neber rumah no 9 pulak asik duk park keta depan rumah kami, yg mane, buat abah hangin sesaja kalau balik kerja, parking dia unavailable!

yg membuatkan aku sekali naik angin adalah... kalau suami kengkawan dah marah, agak2 tempias kat si isteri tak?? of course la kan!

aku pun terrmasuk list pulak... haih! ikutkan aku tak kesah pun sapa nak park keta depan tu. tapi... TAPII>>>>>>> after 8pm, please move your car permanently! tak banyak pun mintaknyer...

masaelahnya......... aku tak tau la mak pak dia benak atau anak dia yg kerja n tinggalkan anak dia kat mak pak dia yg double benak n dungu or depa nie mmg tak pernah nk pk org lain atau mmg terlahir dlm family yg sememangnya benak!

ok fine... kalau dulu kami tak tinggal sini dia nak park keta depan rumah saya nie, mmg la kita takde hak nak marah kan??? even garaj dia tu kosong n ada seketul pool utk anak2/cucu2 dia berendam, semata2, takde keta leh park kat dalam. kami juga tak kesah bila kita senyum tapi dia takmo senyum kat kami bila terjumpa 1st time pindah dulu (dgn andaian, rabun tak nampak kami kot. :p)

oh iya... keta adala:
sebijik iswara aeroback(mak pak dia punya), skang park dlm garaj, sebelum kami pindah, port dia depan rumah kami.
anaknya pakai matrix, pemalas nak bukak pagar utk park kat dalam, sukahati park depan pagar. dedolu depan rumah kami jugak port dia
dan sorg lagi anak dia, pakai kenari, yg nie mmg kerap park depan rumah kami dari dulu sampai sekarang.
note: anak dia perempuan!

saya sgt tidak kesah kau nak park keta kat mane kau punya suka, janji jgn bagi aku sakit jiwa sudah! masaelahnya... dah lama saya peratikan diorg nie...

tak rereti nak pk kepala orang lain. keta buruk bapak dia duk la tersadai depan rumah in between rumah dia ngan neber sebelah. tu kalau neber ada tamu mmg sah2 takleh tumpang parking la tu kan?? jual je lah. nyusah org jek.

yang anak pulak? bukan sekali dua abah bagi hint utk tidak letak keta depan rumah kami bila waktu mlm. tapi nampaknya diorg mmg bebal. tak paham bahasa.

satu hari tu kitorg nak keluar, n abah nak betulkan parking keta dia kat luar, si bebal nie selamba badak park keta dekat ctu n bila abah ckp, kami nak park keta n nak keluar, dia boleh pandang ngan soklan paling buduh! ' u want to park ur car?' haiyaaaaaaaa.... apela bebal. kang aku ckp bahasa dia kang, terkejut pulak.

dan2 alih keta double park sebelah keta bapak dia yg buruk tu. boleh pulak. selama nie tak rereti nak buat gitu??.

DAN, aku rasa paling haram adalah semalam. ok fine, u ada guest n that guest park his car inside. means, anak dia kena park somewhere la bagi depa senang keluar n dia tak yah keluar masuk keta byk kali kan?? n the daughter telah park di depan rumah kami. ok.. takde masalah.

TETAPI!!! guest dia blah kol 8 pm la kot (aku mmg duk intai dr rumah sokmo), n diorg nie wat bodo, lepak la keta tu depan rumah kami sampai kol berapa ya tuan2 dan puan2??

kol 11++malam dah hah! sib bek aku dah roger2 kat abah, kalau dia balik keta tu still ada, tak la dia hangin sgt. kalau aku tak bagitau, mmg la dia hangin. tapi... biasanya tgk angin tu bertiup dari mane gak. ngahahaha! salah tiup, lama skit la angin tu.

apa abah buat? duk intai dari atas sampai la ke luar rumah. nak mkn tak senang. aku tgk tv pun tak senang.

yang bengapnyer, napela ko tak alih je keta tu bila org tu blah! mcm la ko baru pindah cnie. padehal pindah dulu dr kami pun.

tindakan nekad, abah duk pandang dari garaj rumah kami sambil isap rokok( tu kalo dah 'bakar duit' tu tahap gaban nyer marah la tuh). bila depa nak blah amik keta, abah keluar, utk alih kereta dan tanpa maaf, dia blah gitu jek. mmg bebal weh!

abah ckp dia baling putung rokok kat sebelah keta dia. saya cakap, baling je la kat windscreen dia tuh. biar terkejut! kekadang org bebal nie kena kejutkan sikit!

kan dah satu bab! lepas dia blah, abah kena park bebetul. lagipun keta dia panjang, parking sepah2 neber marah gak kan??

tu la lainnya pemikiran abah nie. dia lebih rela park jauh dari park dekat keretanya kalau ketempat2 yang sesak dgn kenderaan. even kat rumah mak ayah dia sendiri pun, if itu parking bil dia, dia tak kan amik. letak kat luar je keta nya..

tapi... bukan saya nak mengata.. tapi.. ramai kaum neber aku kat atas nie mmg aoukkk gile kalau park keta. lepas tu bawak pun mcm haram.

tapi tu semua melayu pun ada.. tapi tak semua kaum gitu, mcm depa nie.. ada yg baik. mcm neber kepada yg bebal tu, ok je wpun sebangsa ngan dia.

tah sampai bila dia nak bersikap mcm tu. jgn satu hari nnt aku buang air tong sampah aku kat keta dia sudah! malas tol nak bebaik sesama jiran kalau tak reti nak hormat jiran yg lain cenggini!

(tu pasal, kalau ada sesiapa nak mai rumah, saya syorkan call dulu n bagitau dimane2, boleh ready bukan pagar utk masuk keta. pepaham je la.. keta abah kan dah amik space depan rumah abis dah. huhuhuhu)

4 comments:

aNoY said...

mak teh parking tgh jalan je nnt...selamba badak. huahahahahaha. en sharin jgn tegur ye sila diam saje.

pantang keturunan bile org tak reti bahasa. itu india sebelah rumah tu dah phm ater nampak muka ai...ko parking depan umah aku siap...aku meroyan satu jalan. now mak ngah sesejak patah kaki dah reti ade feeling nak marah org. mesti pasal antibiotik byk sgt. welcome to the club. i've learn the lesson n they should too!. sekian....

malinasiam said...

fuhhhhhh!!!
mmg sakit ati kalo ader neber mcm ni!!!
i pnh calar kan kete my neber sbb benci ngn perangai dorangs

Elyn Sani said...

hiks kene kat aku aku block kete die. biar die rase plak!!

Zana S said...

anoy
ko memang. ngan lori pun leh gaduh. :p

momguess
itulah pasal kan kak. kita pk ke dia.. tapi dia tak penah nak pk org len. calar keta?? hebat tu... zana baru cadang2.. ngehehehe!

elyn
aku takleh nak block pun. sbb kalau aku nak block kena park bebetul depan rumah dia. hahahaha! giler tak giler!