Friday, November 6, 2009

Masak

Masak lemak Nangka

satu lauk yg ada 2 versi aku pernah mkn dan masak.

kalau versi che mah, mesti bubuh lada hitam byk ngan rencahnya ikan bilis. siap ada daun kunyit kalau masak dlm kuantiti banyak. satu lagik... mak nyer kaler kuning selalunya serbuk kunyit dan tak bubuh cili merah or cili padi sbb lada hitam pedas dah.

pastu lawan dia mesti sambal belacan ngan ikan masin or kering.

pergh! meleleh wa cakap lu...

kalau versi che esah, seperti biasa, bubuh ketumbar jintan+belacan ckit dengan rencahnya udang hidup. kalau che esah, kaler kuning dia buh kunyit hidup ngan cili merah+ cili padi.
pun sedap dan lain la dari yg biasa aku mkn mak aku masak.

tapi...aku sgt rindu nak mkn mcm mak aku buat. sudahnya... ari senin tu, aku masak nangka masak lemak suka+hati+aku+sahaja.

tapi... aku tak bubuh daun kunyit. tapi yg lelain tu, semua aku buh sekali. boley?

ketumbar jintan+lada hitam cukup syarat+kunyit hidup+belacan

pergh! aku rasa dpt dedua versi beb! sedap dan berbaloi2.!

(takde org puji hatta laki ku sendiri... sendiri mau ingat la kan... ngahahaha!)

lawan nyer? ikan masin ngan sambal belacan la...

tapi ari senin aku masih masak lauk utk abah, telur bungkus dan ari selasa masak daging masak kicap. tapi aku rasa... rabu pun aku akan makan lemak nangka lagik sbb masih ada balen lagi ooo!( ya.. schedule post ya entry ini :d)

abah depa balik lewat, so ratah lauk je. tapi nangka kan angin, dia agak suspen nak mkn memenda nie. sesejak dah kena mcm2.. dia sgt beringat. tapi bini dia masak byk ikut tekak sendiri. ngehehehe!

anak?? diorg mkn memain. aku dah malas nak masak berhiya. dulu sup mkn. skang sup pun aris takmo. ingat dah tak mkn sup, bagi mkn kicap, pun rejek. lemak pun rejek. apa lagi kari. padehal aku makan sesama dia nie... tah apa la angin korang nie ek. mee?? sama je... angin taknak makan skang kot.

mirul? dia seperti biasa, mkn ckit (daging, ikan) pastu dan2 mintak susu.. sape abiskan?? aku jugak... kesian aku kan?? sape nak tolong mkn meh la sini. mmg aku selalu masak extra. maksud extra tu.. kalau tak abis, bawak ke hari esok. jimat nak masak lauk lain. hehehe...

weekend nie birthday aris.. aku verangan nak buat kek utk aris. tapi kan??? aku mane ado mixer tuh??? ckp ngan abah ala2 ok. tapi ok je la...cuma rasanya abah terlupa nak huluq. ke memang aku kena beli dulu?? huhuhu....len taun je la kot.....bajet aku mmg kedaung sgt! susah2 suh je abah beli kek awak... kan aris kan??? :D

5 comments:

momguess said...

sedap wooiii lemak nangka tuuu
mmg lah hangen kan
tapi tolak tepi dulu
tua kalu baru pikir sakit
lalalala

Elyn said...

mintak je dr makcik2 dierang jana so ko pun tak penat nk buat kek.... heheheh

arin said...

happy bday aris!
masak lemak nangka?
den paling2 banyak masak lemak..masak nangka le, yang tak reti makan!

Hahn 3rd said...

kalau versi aku...
ceduk dari periuk, letak dalam pinggan dan bayar kat makcik lepas makan...hak hak hak...

letak lerr perut lembu baru ngam...atau daging salai...perghhh...

Zana S said...

momguess
hahaha! betul2.. natijahnya.,... kepala ku sakit sebelah. :p

elyn
mmg tak penat sbb mintak. tapi ko pun kenal aku. ala2 mak aku gak nie. belaka nak buat. ngehehehe!

arin
lorrrr... rugi2.. meh kita ajar. :D

hahn 3rd
itu namanya resepi orang bujang. kedai tak best la..

tang daging ngan perut tu... rugi nnt takde lauk lain nak buat. dr 2 lauk jadi satu pun tak meriah meja. boley? :p