Tuesday, June 26, 2007

Pukau vs Cinta Sebelum kawen atau Sesudah Kawen

Pagi nie bangun pagi je setelah selesai belaka.. aku pun memulakan kerja2 menggosok baju. tak semena2 aku terbukak tv pagi nie. selalu tgk tv3 jek. tapi disbbkan semalam tgk criminal minds (very immpresive drama for me), terbukak la 8tv pagi ni.. tengok2 si faizal ngan fara fauzana in de konti hot.fm.

Diorg duk bincang tajuk Cinta sebelum kawen atau sesudah kawen yg sepatutnya masyarakat amalkan.

Pada pandangan aku... dua2 pun ok tapi... kena la ready klau parent suh kawen ngan org yg tak dikenali. kena prepare mental n fizikal. dan... kena la blajar mengenali laki tu sesudah berkahwen.

tak tersempat nak dgr pandangan pendengar coz kang.. lambat plak aku pi keja kang.

Pada aku yg bercinta sebelum berkahwen.. mmg perit kot (aku la.. tak tau la org lain) sbb aku rasa laki aku skang nie.. mmg lain dr yg lain.pendiam tapi sebenarnyer peramah. sombong tapi sebenarnyer baik ati (kata anak buah dia sendiri tau.. bukan aku reka). cuma satu je.. dia tak gemar kongsi masaelah opis dia ngan aku. klau aku tgk muka dia keruh.. pastu ala2 nak makan org je ... jgn la dity kenapa. klau dia nak dia citer. klau tak.. dia makan asap la selalu.. hehe..

By the way,... org kata alam pertunangan byk cobaan.. yup... aku agree sesangat. masa setahun bertunang tu.. aku duk pk.. betul ke tindakan aku bertunang ngan dia tuh? hehe.. tapi tawakal dan berserah kepada Nya.. insya Allah.. segala dipermudah. alhamdulillah... dah dekat 4 thn lebih.. dia dah ok dr zaman takde anak dulu. cuma.. kadar ke 'punctuality' an nyer still tak berubah. adeh.. masak gak kengkadang. kata la nak kuar umah kul 10 pagi. korg jgn tak tau.. kul 9.45 kamirog dah duduk dlm keta yg nak bergerak. 1/4 jalan dah kot. huhu.. aku yg sharpener pun tak se sharp dia.. masak2.. tapi.. elok gak.. atleast ada la displin dlm diri nie.. bukan dia sorang je.. pak ngan bag ipau aku pun sama. yg boleh tolerate abg sulung dia jek. hehe..

Apa2 pun.. dlm perhubungan takkan wujud perfectionist(betuika tuh?). normally perkahwinan nie melengkapkan antara satu sama lain. yg mane buruk kat dia.. ditutup dek kawan nie.. yg mana baik kat dia.. melengkapkan pasangan nye itu. kan? klau salah.. betulkan la ek aku nie.. bukan betul mane pun.. cuma dr pandangan hati aku shj.

Setakat yg aku amalkan.. mmg kena byk tolak ansur ngan sabar. klau dua nie takdak... ancus la umahtangga tuh. tak kira la hang kawen tu atas dasar cinta ataupun tidak. :P

Okeh.. masuk bab citer pukau plak. nie aku dgr Era dlm keta nak pi keja. era nie aku dgr klau topik dia menarik jek. klau tah apa2.. mmg aku ronda satu mesia nyer radio. hehe..

Nak dijadikan cerita.. aku nak citer pengalaman aku...

Masa nie aku bajar kat bangi lagik. tak pasti la aku dipukau atau separa pukau atau aku yg ngok ngek. hehe...

Nak dijadikan cerita... aku nie antara org kuat persatuan gak la.. hari pun malam. dan aku ngan kawan aku dah kelaparan sbb meeting lama n pastu sambung nak buat kerja lagik utk persatuan. Dek kepalaran yg melanda.. aku pun amik order kengkwan lain pastu vroom.. ngan moto aku pi beli mknn kat shell area bangi yg byk kedai mkn tuh..

Masa pegi ok. masa nak balik tu.. suddenly moto mati tengah jalan. aku pasan.. nape timing motor aku nie rendah plak. pastu.. moto mati plak dah ngala ke campus. nak jugak dijadikan cerita... ada mamat sorg tuh. follow dr blakang. bila kami berenti dia pun ikut berenti. kamiorg yg tak syak apa2 nie dgn senang ati terima pelawaan dia nak nengok kan moto aku. pastu pe kes tah mamat tu.. dia suh kamiorg tolak moto tu ke arah tol bangi. apa kes!! dia kata ada kawan dia kat sana leh tolong. lerrrrrrr.. jauh tu.. aku ngan kawan aku dah cuak.. tapi ikutkan jugak. nape ek?? tetiba jadi blur plak kami berdua.

Nasib baik kawan aku tu ada hp. dedulu nak pakai hp mmg tak mampu but alhamdulillah kawan aku tu ada. dia pun call kengkawan kitorg kat campus utk tgk kan moto kamiorg nih.

Diorg pun dah ckp.. jgn follow budak tuh. tapi aku ckp.. dah nak sampai tol bangi dah nie. lagi la diorg kabut. aku rasa dak motor tu pun dah kabut. pastu sampai kat sana.. dan2 je moto aku leh start tanpa kawan dia dtg tolong. pastu dia mintak aku duit. aku plak tah napa pakai ulur je duit dlm wallet aku.. dia mintak 50 hengget tuh! padehal bukan rosak apa pun. kawan aku dah kelam kabut duk tunggu kengkawan kamirog tak mai2 lagik. yg aku pelik tu.. nape aku bagi duit byk tuh? klau bengkel mintak pun aku argue spare part tau. siap aku ty n mintak diskaun lagik. sampai mamat bengkel tu pun dah cam aku. nie kan pulak dak mentah cam mamat tuh.

sayangnyer.. kawan kitorg lambat sampai dan aku dah setel kasi mamat tuh duit. dia pun dah berambus.

Pas dia pegi tu.. baru aku cam sedar.. pekes bagi duit kat mamat tu? pastu aku tgk motor aku.. alhamdulillah takdak apa2. dan kawan aku yg lambat dtg tu pun kata.. timing dia kecik kan. dia lambat sbb tempat kamiorg tu tersorok jadi tak bape clear. malam la katakan.

Alhamdulillah tak jadi apa2. Apa la sgt duit 50 hengget ngan moto dan nyawa kami berdua. iskh.. aku mintak2 benda nie tak berlaku lagi kat aku ngan kengkawan yg lain. jeran aku rasa nak kuar memalam lagik. klau nak kuar.. aku nak kuar reramai pastuh. bila dipk2 balik.. eeeeeeeee.. aku dpt mamat tu aku sula dia trus. aku doa2 kan di dah taubat hendaknyer. ciessssssss...

2 comments:

Elyn Sani said...

nih ceramah tuk aku ker b4 tawin??? hihihi
peh tu, nasib la ko x kene kidnap skalik..... huh mintak dijauh kan pukau2 nih

Zana S said...

hakhakhak.. boley jugak la gituh.. hehe.. nnt aku buh lagik utk ko ek. hehe..
sekali kena fobia aku rasa. huhu...