Friday, August 17, 2007

Nikmat Kasih Sayang

Sekadar berkongsi ilmu dr e-mail yg saya perolehi..


Assalamualaikum,

Salam Sejahtera Selamanya Allah Anugerahkan. ..!!

Anak ketiga saya cukup suka membawa pelbagai isu. Dia akan datang
kepada saya atau ayahnya untuk mengenal pasti banyak perkara. Ada-ada
saja aduan atau kritikan yang dilemparkan - selalunya mengenai
tanggungjawab kamilah.

Dia akan menyalahkan saya jika sesuatu tidak memuaskan hatinya. Namun
saya bangga memiliki anak yang kritis mindanya walaupun sesekali ada
juga rasa tersinggung dengan keceluparannya.

Dia anak yang pandai mencari ruang. Kalau perlu merayu dia akan
merayu. Kalau perlu menangis dia akan meraung. Kalau perlu 'mengugut'
dia tak segan-segan melakukannya. Kadangkala ketawa besar saya dan
suami dibuatnya.

Saya dan suami perlu bersedia dan sepakat menghadapinya. Kami perlu
menggunakan idea logik untuk mematahkan hujahnya yang kadangkala
menggelikan hati - hujah seorang anak kecil yang jujur dan bersih.

Suatu yang saya kagum dengannya ialah sikapnya yang akan meminta maaf
apabila hatinya puas berhujah dengan saya. Jika dia kalah dia akan
minta maaf sambil ketawa dan akan meminta maaf dengan lebih sempurna
beberapa ketika kemudian.

Suatu malam dia masuk ke bilik saya. Saya dan suami baru selesai
solat Maghrib. Dia terus menghempaskan punggungnya di katil. Suami
saya menggenyitkan mata, isyarat akan ada perbahasan baru yang akan
dibawa.

Saya cepat-cepat melipat sejadah dan telekung.

"Dah sembahyang?" suami saya bertanya.>

"Dah..." jawabnya sambil mencapai sebiji bantal, terus menekup
mukanya.

"Adik tak lulus ujian matematik!" katanya pantas penuh kejujuran.

Suami saya senyum dan duduk di sebelahnya dan berkata "Tak
apalah..

Adik boleh usaha lagi."

"Cakap je tak apa..! Nanti kat orang cakap Adik bodoh. Nanti abah dan
mak bagi tahu kawan-kawan abah dan saudara-mara mak, Adik belajar tak
pandai."

"Kalau dah usaha masih gagal nak buat macam mana?" suami saya cuba
memujuk dengan suara lembut.

"Nanti lepas ni, abah dan mak kena beli buku latih tubi," kata Adik
masih menyembunyikan mukanya.

"Apa asyik nak beli buku aja. Buku latih tubi kan banyak dah, ulang
ajalah!" saya menyampuk.

"Mak cakap senang, UPSR tak dapat lima A nanti, marah...!"

"UPSR kan dua tahun lagi. Banyak masa utk berusaha."

" Kan beli buku tu tanggungjawab abah dan mak, beli ajalah!"

"Betul tu....." balas suami saya. "Nanti abah beli hujung bulan ni."

"Asyik-asyik tunggu hujung bulan..... bosan!... Cuba jadi kaya macam
bapa Emma tu, tak payah tunggu-tunggu hujung bulan."

Saya berpinar mendengar hujahnya. Sudah melampau, bisik hati saya.
Namun saya sabarkan diri. Senang sangat anak sekecil ini mengeluarkan
kata-kata begitu. Kalau besar nanti macam mana, hati saya terus
berbisik.

"Adik..... tak baik cakap macam tu dengan abah!" saya berkata
perlahan.

"Kalau susah sangat, biar Adik masuk perut mak lain. Adik masuk perut
mak yang kaya. Tak payah tunggu hujung bulan," dia terus bersuara
sambil menangis teresak-esak.

Hujahnya itu memeranjatkan saya dan suami. Kami kelu seketika.
Alangkah senangnya anak sekarang menyelesaikan masalah. Begitu mudah
seperti mencampurkan 2 dengan 2.

Saya usap kepalanya. "Apakah mak dan abah tak cukup baik buat Adik?"
saya bertanya.

Tiba-tiba tangisannya terhenti. - Memberitahunya tentang takdir dan
nasib dan ketentuan Allah agak sukar. Bercakap tentang qada dan qadar
lagi tak sesuai. Dalam hal ini saya fikir hujah mesti logik. Saya
mesti menang dalam perbahasan ini. Menang bererti Adik akan tenteram.


"Tak baik Adik berkata gitu, macam menyesal jadi anak mak..." saya
mulakan, lembut. Dia membaling bantal terus menerkam saya. Disembam
mukanya ke ribaan, menyesal agaknya.

"Cerita kelahiran seseorang berbeza. Ada yang lahir daripada perut
mak yang kaya, ada yang miskin. Tapi semuanya terjadi atas dasar
Kasih- Sayang ," kata saya.

Adik memandang wajah saya, nyata sekali dia tak faham dan takkan dapat
memahaminya, saya tahu. Saya katakan begitu sekadar bersuara.

"Setiap anak adalah hadiah daripada Tuhan. Adik adalah anugerah Tuhan
kepada abah dan mak. Mak dan abah tak ada kuasa memilih. Adik juga
begitu..." saya terus berkata-kata biarpun saya tahu, dia takkan
memahaminya.

"Kerana Kasih- Sayang lah Adik lahir dan kerana Kasih- Sayang juga kami
menjaga Adik dengan baik. Maka besarlah Adik dengan Kasih- Sayang
Adik tak besar dengan duit!"

Tiba-tiba Adik bangun, merangkul dan terus mencium pipi saya. Air
mata saya mengalir.... . Kami berpelukan agak lama. Saya nampak suami
tersenyum.

"Nanti bila abah dapat gaji, abah beli buku Adik banyak-banyak tau.
Adik nak dapat A semua dalam UPSR." katanya.

Dia kemudian melompat turun dari katil, menarik tangan saya dan
ayahnya menuju ruang tamu. Saya ke dapur menyediakan makan malam.
Saya nampak ada keriangan di wajahnya. Di dapur, air mata saya
meleleh lagi. Agak sukar saya hentikan tangisan dan rasa sebak itu...
- terharu sungguh..... ..!!

Begitulah indahnya dan hebatnya Kasih- Sayang sehinggakan dalam hadis
Qudsi,

Allah sendiri menyatakan kpd. Rasulullah s.a.w. "Wahai Muhammad,
kalau tidak kerana Kasih- Sayang Ku pada Mu, takkan ku jadikan Dunia
ini......."

Manusia yang hidup tanpa Kasih- Sayang ibarat makan nasi tanpa kuah
dan lauk

" wahai tuhan ku, aku tak layak kesyurgamu ...namun tak pula aku
sanggup keNerakamu.. ......., kami lah hamba yang mengharap belas
darimu ......., Ya Allah jadikan lah kami hamba2 mu yang
bertaqwa.... .., ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami, dosa semua
umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia "

Anak2 sekarang terlalu bijak berkata2 hingga ibu bapa perlu belajar menanganinya. :)

3 comments:

UmiMia said...

Fuh..memang boleh nangis tu 'penyataan' anak dia tu...mmg bijak sangat bercakap anak2 sekarang nih...Mia pun baru nak masuk 4 tahun hujung tahun ni, mulutnya keletah mengalahkan orang tua...ada masanya naik terkedu nak menjawab macam masa saya baru lepas accident hari tu...dengan ayah dengan anak dok pakat berleter kat umi nya....

mad redo1 said...

deja vu...

Zana S said...

hehe.. anak2 skang bijak pandai umi mia. silap jawapan mau dia ty lagi lepas tu. huhu..tu baru 4thn. agak2 lagi dua taun cemane la gamaknyer ek. (zana pun takleh byg ke anak zana skang nie :D)

Bro mad. :D :D